Hamowanie rekuperacyjne
Mówiąc o hamowaniu rekuperacyjnym na myśli mamy mechanizm który zamienia energię kinetyczną hamowania w energię elektryczną. Hamowanie to proces w którym ogromne ilości energii wynikającej z ruchu pojazdu zamieniane są na energię cieplną. Odpowiednio skonstruowany system pozwala na tzw. hamowanie odzyskowe, czyli takie w których część z traconej energii zmieniana jest w prąd zasilające akumulator i odbiorniki prądu w samochodzie.
Po co taki system, skoro prąd w pojeździe generowany jest przez alternator? Przede wszystkim chodzi tutaj o oszczędności. Dodatkowe źródło zasilania w postaci mechanizmu hamowania odzyskowego powoduje poważne odciążenie alternatora co przekłada się na oszczędność paliwa. Pełna nazwa takiego systemu oznaczana jest skrótem KERS co po angielski oznacza kinetic energy recovery system. W tłumaczeniu na polski jest to system odzyskiwania energii kinetycznej.
Pierwsze prace nad takimi mechanizmami miały zastosowanie w pojazdach elektrycznych a później w bolidach wyścigowych Formuły 1. Aktualnie zaczyna być wykorzystywane w nowoczesnych samochodach osobowych, chociaż jeszcze dużo czasu minie zanim taki system stanie się powszechnie instalowany jako standard. Przyczyną tego jest – jak zawsze w przypadku nowych technologii – duża cena i spora waga takich podzespołów. Lecz wraz z rozwojem technologii można spodziewać się, że już za kilka lat alternator przestanie być jedynym źródłem zasilania w samochodach miejskich.
Częste hamowanie w ruchu ulicznym to zbędne straty energii, którym zapobiec może właśnie KERS.
magiczna wycieraczka